sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Hakemus Winnovaan, osa 2


Oma tavoite koulutuksessa

Olen työskennellyt 17 vuotta ammatillisena äidinkielen opettajana. Tuntimäärä on pudonnut jo nyt, mutta viimeistään vuonna 2018 ammatilliseen koulutukseen kohdistuu niin isot leikkaukset, että haluan toimia esimerkiksi yrittäjänä oman työni ohella tai vaikkapa kokopäiväisesti. Työvuosia on pian kertynyt 20 vuotta, joten voin jäädä vuorotteluvapaalle ja miettiä tulevaisuutta.

Olen kirjoittanut kaksi oppikirjaa Editalle ja opiskellut kustannustoimittamista avoimessa yliopistossa. Olen ollut aktiivisesti mukana työpaikkani SomePeda-projekteissa. Erilaiset oppimisympäristöt ja sähköisen materiaalin tuottaminen kiinnostaa. Olen siis kiinnostunut koira-alan oppimateriaalien tekemisestä.

Olen integroinut äidinkieltä ammattiaineisiin, ja olen harjoituttanut tekniikan ja liikenteen opiskelijoita dokumentoimaan työtään ja sanallistamaan omaan osaamistaan. Minulla on kokemusta erityisopiskelijoista, kotouttamiskoulutuksesta ja henkilökohtaistamisesta, joten osaamisestani on hyötyä koira-alan oppilaitoksille vaikkapa sijaisena.

Opiskelen parhaillani Eläinkoulutuskeskuksessa ja nautin opiskelusta. Vaikka olen ns. pitkän linjan koiraharrastaja, olen tajunnut, etten tiedä paljoakaan eläinten kouluttamisesta tai oppimisesta. Tavoitteeni on oppia uutta niin koirien kouluttamisesta kuin hajuista. Opin teoria-asiat nopeasti, mutta motorinen oppiminen on välillä hidasta. Onneksi olen ahkera harjoittelija ja videointi on hyvä tapa havaita virheet.

Suunniteltu haju ja perustelut sen kouluttamiselle

Haluan kouluttaa koiran oikeaan työhön, ja toimia itsekin yrittäjänä, vaikka opettaminen ja kirjoittaminen kiinnostavat. Ludekoiran koulutus kiinnostaa eniten, ja uskon siltä saralta löytyvän töitä.

Jatkokoulutustarve kurssin päättymisen jälkeen

Minulla ei ole kokemusta yrittäjyydestä, joten kaikki yrittäjyyteen liittyvät koulutukset kiinnostavat.

Oman koiran tämän hetkiset perusvalmiudet kurssille

Minulla on kuusivuotias käyttölinjainen kultainennoutaja, joka on harrastanut hakua, mejää ja vesipelastusta. Vesipelastuksessa olemme opetelleet esimerkiksi esineiden hakemista kaatuneen veneen alta. Lopullinen tavoite on löytää veneen alle jääneet ihmiset. Koira on innokas ja itsenäinen työskentelijä.

Olemme aloittaneet nose workin ja tehneet jonkin verran kohdetyöskentelyä. Koiran kanssa on opeteltu esimerkiksi kosketuskeppiin koskemista.


Kerroin hakemuksessa koiran terveyden olevan hyvä. Tilanne on siinä mielessä muuttunut, että koiralle ilmaantui juuri patti. Todennäköinen syy on toisen koiran näykkäisy ja sen myötä elimistöön päässyt bakteeriin. Koira on nyt antibioottikuurilla.

Tästä syystä olen miettinyt toiseksi vaihtoehdoksi kolmevuotiasta keskikokoista villakoiraa. Villakoiran kanssa on tehty jonkin verran kohdetyöskentelyä ja kohteet tuntuvat olevan koiran intohimo. Koira on aktiivinen ja oppii asiat helposti. Koulutusvirheitä ei ole ehtinyt tapahtua niin paljoa kuin vanhemman koiran kanssa.



Laitoin siis hakemuksen menemään tänään. Minulla on opetukseton päivä 9.2. joten menen haastatteluun, vaikka sisäänpääsymahdollisuus on pieni. Marvinin kaula on auki, vuorotteluvapaaseen vaadittavaan 20 työvuoteen on vielä hiukan aikaa ja oma tavoitteeni on hivenen erilainen kuin koulutuksen tavoite. Kiva päästä katsomaan paikan päälle ja nähdä, millainen paikka on.

"Kurssille haki määräaikaan mennessä 18 henkilöä, heistä 11 pyydettiin haastatteluun 9. helmikuuta. Kurssille valitaan 6 oppilasta."