Nyt on aika lukea – Lukeva koulu -hankkeessa laitetaan nenä kiinni kirjaan
Forssan seudulla ollaan käynnistämässä Lukeva koulu -hanketta, jos ovat mukana sekä lukio että ylä- ja alakoulut. Hankkeen ehti ensimmäisenä aloittaa Forssan ammatti-instituutti FAI ja mukaan lähti yhteistyökumppanina Forssan kirjasto.
– Sieltä on tullut sadoittain kirjoja! Olemme todella kiitollisia, meillä on 13 aloittavaa alaa ja saimme jokaiselle alaan liittyvää kirjallisuutta, iloitsee hankkeen vastuuhenkilö, äidinkielenopettaja Anu Kaseva.
Kirjakasseihin päätyi mukaan myös eri opiskelualoihin liittyvää kaunokirjallisuutta. Nyt talonrakentajat voivat valita iltalukemiseksi vaikkapa Kari Hotakaisen Juoksuhaudantien, kun logistiikan opiskelijat voivat tarttua Veikko Huovisen Lentsuun.
– Myös opettajilta on tullut kirjavalikoimasta positiivisia kommentteja. Hanke lisää näin myös heidän tietoisuuttaan.
Hankkeessa on suunniteltu ensimmäisen vuoden opiskelijoille kuusi lukutuntia, jotka kunkin alan opettaja pitää omalle ryhmälleen. Tunneilla luetaan oman alan tietokirjoja, alaan liittyvää tai muuta kaunokirjallisuutta, alan lehtiä ja kuunnellaan äänikirjoja.
– Esimerkiksi lähihoitajien pitää ymmärtää hyvin monenlaisia ihmisiä. Mukana on kirjoja, jotka kertovat saattohoidosta, autismista, dementiasta, anoreksiasta, jopa sukupuolenvaihdoksesta ja naisen asemasta eri maissa, kertoo toinen vastuuhenkilö, äidinkielenopettaja Marika Mäntylä.
– Lukutunneilla harjoitellaan keskittymään. Harjoitellaan sitä, että nopeaa mielihyvää ei saa koko ajan kännykästä. Pitää tehdä vähän töitä sen eteen, Kaseva selventää.
Tunnille on saanut tuoda myös kirjan kotoa. Maalariksi ensimmäistä vuotta opiskeleva Julia Alén valitsi lahjaksi saamansa Patrick Süskindin Parfyymin.
– Olen pienestä pitäen tykännyt lukemisesta todella paljon. Minusta siinä on parhainta se, että saa itse luoda kirjan maailman. Kukaan ei näytä ruudulla, miltä tarina näyttää, vaan mietit itse sen päässäsi.
Lukuhanke toteutuu myös ammatti-instituutin #Failukee-kampanjana Facebookissa ja Instagramissa. Somessa on annettu henkilökunnan kirjavinkkinä ainakin jo Pat Conroyn Vuorovetten prinssi. Nyt sinne odotellaan Thomas Eriksonin elämäntaito-opasta Idiootit ympärilläni.
– Tuomme näkyväksi sitä, että ammattikouluissakin luetaan ja että lukeminen on edelleen osa ammattitaitoa. Se on ehkä sellainen harrastus, joka ei näy arjessa. Nyt nostetaan sen profiilia ja tuodaan esiin sitä, mitä kaikkea me luemme, Kaseva kertoo.
Lukuvuoteen suunnitellaan myös erilaisia lukemiseen liittyviä tapahtumia, joiden sisällön saavat miettiä opiskelijat. Henkilökunnalla oli jo virkistyspäivä, jonne kirjasto oli koonnut virkistävää lukemista eri teemakasseihin. Niiden aiheisiin kuuluivat muun muassa Vasara ja nauloja, Rahalla saa ja Elämä on juhla. Winner takes it all -kassissa oli kirjoja Donald Trumpista.
– Ylipäätänsä lukeminen ja kirjat herättivät paljon keskustelua opettajissa ja he intoutuivat tekemään niistä myös tehtävänannon mukaisesti todella hauskoja runoja, Kaseva hymyilee.
– Ainakin Pikkutuhmaa-teeman ryhmällä oli hyvin hauskaa, Mäntylä naureskelee. FL
”KIRJA SAATTAA OLLA JOPA ESINEENÄ VIERAS”
Suomi on yhä lukutaidon kärkimaita, mutta kehitys on ollut kielteistä. Vuoden 2012 PISA-tutkimus selvitti, että 11 prosentilla 15-vuotiaista suomalaisnuorista lukutaito ontuu pahasti, kun vuonna 2000 vastaava luku oli 7 prosenttia
– Lukemattomuus näkyy valitettavasti arjessa, opiskelijoilla on näitä haasteita yhä enemmän. Monilla on niitä sekä lukemisen, kirjoittamisen että luetun ymmärtämisen alueilla, kertoo FAI:n erityisopettaja Sanna Nouko.
Jos oppilas tarvitsee lukemiseen tai kirjoittamiseen tukea, hän on se, joka auttaa.
Ammatti-instituutissa on huomattu, miten oppilailla voivat olla haussa normaalit kielioppisäännöt pilkuista ja pienistä ja isoista alkukirjaimista lähtien. Peruskoulusta valmistunut opiskelija ei ymmärrä välttämättä edes tehtävänantoja.
– Ihmiset eivät enää lue, kirja saattaa olla jopa esineenä vieras. Ajatus siitä, että sitä pitäisi jaksaa lukea monta sivua, voi olla joillekin todella mahdoton, Kaseva kertoo.
Lukemiselta vie nykyään aikaa pois moni muu asia. Ainakin niin sanottu ”älypuhelin” tarjoaa muun elämän ohella omat haasteensa.
– Ehkä myös ajatellaan, että kun on oppinut ensimmäisellä luokalla lukemaan, ei sen jälkeen lukutaitoa tarvitse kehittää, Kaseva miettii.
– Yhteiskunnassamme ei silti pärjää, jos ei osaa lukea ja kirjoittaa. Tekstit monipuolistuvat koko ajan. Miten tunnistat valeuutisen, jos et edes lukemalla tunnista, onko teksti mainos vai uutinen?