perjantai 14. kesäkuuta 2024

YTO-opettajasta lukutaidon opettajaksi

 Syksyn työkuviot muuttuivat hiukkasen yllättäen, eli opetan vain yhden kurssin äidinkieltä, ohjaan tuttuun tapaan YTO-opintoja neljä tuntia viikossa ja kaikki muu työaika menee aikuisten perusopetuksen parissa.

Pidän nykyisestä työstä, mutta olen kaivannut muutosta. Tänä keväänä olen opettanut kolmena päivään viikossa suomea maahanmuuttajille. Vaikka kevät on ollut hektinen, niin olen pitänyt suomen opettamisesta.
Ainakin syksyllä opetan lukutaitoa, jota olen opettanut yhtenä keväänä koto-koulutuksen "oikeiden" opettajien tuuraajana. Aihepiiri on siis tuttu, mutta lukutaidon opettamiseen on tullut paljon uusia oppimateriaaleja, joista saan tukea. Olen jo ehtinyt tutustua itselleni uusiin metodeihinkin.
Saa nähdä, kadunko ratkaisua, mutta ainakin vielä odotan syksyä innolla.