lauantai 10. helmikuuta 2018
Ensimmäinen kerta
Osa koirista ei ollut ollut ennen hallissa, ja ohjaajat käyttivät koiria hallissa ja kentällä tutustumassa tilaan ennen kurssin alkua.
Kurssilaiset esittäytyvät toisilleen, minä esittäydyin kurssilaisille ja kerroin lajista. Lisäksi pöydällä oli nose workiin liittyviä tarvikkeita. Kaikki saivat haistella hydrolaatteja. Itselläni on eri ostopaikoista hankittuja ja eri eriin kuuluvia hydrolaatteja, ja kaikki huomasivat, että ranskalainen hydrolaatti tuoksui erilaiselta. Koirat olivat autoissa tai hallissa häkeissä.
Laadin sivun pituisen esitteen lajista, lähetin sen sähköpostilla osallistujille ennen kurssin alkua ja esite oli myös tulosteena mukana kurssilla. Moniste liitteenä (liite 2).
Asioita käytiin läpi lukemalla (visuaalinen oppiminen), kuuntelemalla ja keskustelemalla (auditiivinen oppiminen) ja kokeilemalla esineitä kädessä (kinesteettinen oppiminen). Hajuihin liittyvällä kurssilla hajuaistin kautta tuleva informaatio on kiva lisä. Aikaa meni 15 minuuttia. En halunnut käyttää tähän vaiheeseen enempää aikaa, sillä kaikilla on into päällä päästä tekemään. Lyhyt alkukoonti ennen koirien mukaantuloa on kuitenkin tärkeää.
Koirat ja ohjaajat pääsivät yksitellen kentälle, jossa oli valmiina pahvilaatikoita ja muoviastioita. Ohjaajien kanssa kävin tarkasti läpi, mitä vahvistaminen tarkoittaa ja missä vaiheessa toimintaa vahvistetaan. Lisäksi neuvoin palkan/vahvisteen antamispaikan tärkeydestä. Opetuksessa hyödynsin auditiivista ja kinesteettistä kanavaa. Kaikki saivat tehdä kaksi kierrosta. Puhuimme taukojen tärkeydestä niin koiran kuin ohjaajaan oppimisen kannalta.
Opetus perustui pitkälti behavioristiseen oppimiskäsitykseen eli vahvistin ohjaajan oikeaa käytöstä ja olin pilkkonut asian valmiiksi pieniin osiin. Tavoitteena oli oppia oikea-aikainen palkitseminen ja palkan antaminen oikean paikkaan. Vahvistin oikeaa toimintaa kertomalla, että nyt meni hyvin ja tarpeen mukaan teimme toistoja. Toki ohjaajat konstruoivat kuulemaansa ja tekemäänsä entisten kokemusten ja oman kokemusmaailmansa perusteella. Konstruktivistisessa oppimisprosessissa oppija valikoi ja tulkitsee informaatiota ja jäsentää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä nivoutuneena. En siis missään vaiheessa ajattele ohjaajaa tyhjänä tauluna, jolla ei ole ennakkotietoja tai taitoja aiheesta. Oppimiskäsityksistä tarkemmin liitteessä (liite 4).